Monday, January 11, 2010

Indahnya rekabentuk payung masjid Nabawi

Ketika saya menjejakkan kaki saya di dataran perkarangan masjid Nabawi, waktu itu hari masih gelap. Mata saya terpaku pada bilah-bilah tiang yang banyak dengan rekabentuk yang unik...membuatkan sel-sel otak saya berfikir akan motif rekabentuk yang begitu...dengan bahagian tengah hingga puncak tiang yang lebar dan bahagian kaki tiang yang kurus menguncup. Namun...ada rasa kagum yang tak dapat saya ceritakan. Rasa kagum itu membuatkan saya berlari balik ke bilik hotel untuk mengambil kamera....

Ketika menjelang matahari, saya kesini lagi. Saya sampai pada saat yang tepat...bilamana bahagian bilah-bilah tiang itu terbuka dan kembang. Masa tu saya tak bawa kamera sebab dah dekat masa solat zohor. Saya terleka memerhatikan saat-saat payung itu kembang. Janji pada diri...esok pada saat dan ketika ini...saya perlu ada disini dengan kamera.

Dan esoknya saya berdiri lagi di situ bersama kamera kecil saya untuk merakam keindahan dan keunikan rekabentuk payung gergasi yang perlahan-lahan terbuka dan melebar memayungi dan menjadikan dataran di situ sejuk dan tenang..
dan hasilnya....unik namun cantik dan indah

Beginilah rupa rekabentuk payung di dataran masjid Nabawi dari dekat..

Nukilan ini saya dedikasikan kepada teman-teman baru saya, adik-adik petugas yang sangat berdedikasi dan komited pada tugas mereka. Sebuah penghargaan pada jalinan persahabatan
yang terjalin antara kita. Thank you very much. I miss you guys.




3 comments:

  1. Salam Zue :-D

    Subhanallah... It is great architecture and engineering combined. It does make you wonder what human can think of building and the Honour is to Him.

    ReplyDelete
  2. Very impressive kan. Not only that Mia's Mom, The inside kubah also will be opened and closed using the same mechanism. How great the combination of engineering and architecture like u said..

    ReplyDelete